hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > هرمزگان| گردشگری دریایی، ظرفیتی که مغفول مانده است

هرمزگان| گردشگری دریایی، ظرفیتی که مغفول مانده است

استان هرمزگان با داشتن سواحل طولانی، جزیره‌های متعدد 14 گانه، جنگل‌های حرا، آثار و بناهای تاریخی گسترده، گویش‌های محلی و آداب‌ورسوم دارای ظرفیت‌های متنوع برای جذب گردشگر و مسافر است. کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با داشتن سهم اندکی از دریا، با برنامه‌های مختلف و متفاوت توانسته‌اند گردشگران زیادی را به سمت خود جذب و کسب درآمد کنند و درواقع رقیب جدی در حوزه گردشگری برای ایران و شهرهای ساحلی باشند اما بااین‌حال بیشتر ظرفیت‌های حوزه دریایی و ساحلی در کشور ما و شهرهای دریایی ازجمله هرمزگان ناشناخته، ناکارآمد و بدون استفاده مانده است.

گردشگری دریایی؛ سودآور ناشناخته

گردشگری دریایی و ساحلی یکی از پربازده‌ترین و سودآورترین حوزه گردشگری در جهان محسوب می‌شود که کشورهای زیادی با مطالعه و شناخت از آن سعی کرده‌اند از ظرفیت‌های موجود در راستای تقویت سرانه ملی، افزایش قدرت اقتصادی و کسب درآمد بهره بگیرند.

 توسعه ورزش‌های آبی - ساحلی همچون موج‌سواری، شنا، قایقرانی، غواصی، فوتبال و والیبال ساحلی، برپایی تورهای دریایی و همچنین حمل‌ونقل دریایی ازجمله برنامه‌های گردشگری دریایی ساحلی است که می‌تواند در جذب گردشگر و رونق تجارت دریایی بسیار مؤثر باشد.

گردشگری می‌تواند درآمدی فراتر از فروش نفت را داشته باشد و کشورهایی که از نعمت دریا بهره‌مند هستند، تلاش دارند تا با ایجاد جزیره‌های مصنوعی در سواحل از مزایای اقتصادی این صنعت بهره‌مند شوند، درصورتی‌که استان هرمزگان با بهره‌مندی از 14 جزیره مسکونی، تجاری و غیره همچنان در این صنعت می‌لنگد.

کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با داشتن سهم اندکی از دریا، با برنامه‌های مختلف و متفاوت توانسته‌اند گردشگران زیادی را به سمت خود جذب و کسب درآمد کنند و درواقع رقیب جدی در حوزه گردشگری برای ایران و شهرهای ساحلی باشند اما بااین‌حال بیشتر ظرفیت‌های حوزه دریایی و ساحلی در کشور ما و شهرهای دریایی ازجمله هرمزگان ناشناخته، ناکارآمد و بدون استفاده مانده است.

اما سهم اقتصادی و درآمدی هرمزگان و شهرهای ساحلی آن‌که طولانی‌ترین ساحل خلیج‌فارس را دارد و یک هزار و 400 کیلومتر مرز آبی، 2 هزار و 400 کیلومتر نوار ساحلی، 80 هزار کیلومتر گستره آبی و 14 جزیره مهم و حساس را به خود اختصاص داده است، بسیار کمتر از دیگر همسایگان جنوبی است.

در گردشگری دریایی و ساحلی همچنین باید زمینه‌ای ایجاد شود که گردشگران و مسافران علاوه بر استفاده از مزیت‌های دریا و ساحل با فرهنگ، آداب‌ورسوم و خلق‌وخوی جزیره‌نشینان آشنا شوند که با استفاده از تسهیلات، خدمات ساحلی، خرید اقلام و صنایع‌دستی منافع اقتصادی خوبی را نصیب جزیره‌نشینان و ساحل‌نشینان شود و از این طریق تقویت اقتصادی، توسعه و آبادانی در این مناطق حاصل می‌شود.

امکانات موجود گردشگری دریایی در هرمزگان

هم‌اکنون 40 مرکز گردشگری دریایی در هرمزگان شناسایی و ساماندهی شده و مطالعات اولیه نیز به‌منظور جانمایی بهینه بنادر جدید دارای قابلیت پذیرش گردشگر در این استان انجام‌شده است.

از این شمار 17 مرکز گردشگری مربوط به جزیره قشم، 12 مرکز غرب، 6 مرکز بندرعباس و شرق و پنج مرکز نیز در جزیره کیش است.

با توجه به ظرفیت‌های موجود، هرمزگان به‌عنوان استان معین گردشگری دریایی در کشور تعیین‌شده و برنامه‌ها و دستاوردهای حوزه توسعه گردشگری دریایی این استان در قالب سه بسته عمرانی، فنی و دریایی طراحی‌شده و تاکنون در این راستا اقدام‌های مختلفی به‌منظور تحقق اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است.

از سال گذشته تاکنون، اسکله‌های شناور فلزی توسط متخصصان داخلی در استان هرمزگان طراحی و ساخته‌شده و در جزیره هنگام و بندرهای گوران، لافت قدیم، کندالو، شیب دراز، سهیلی و گورزین قشم نصب‌شده است. 13 بندر در هرمزگان به‌عنوان پایتخت مسافرت‌های دریایی کشور وجود دارد که 95 درصد از حجم کل حمل‌ونقل مسافران دریایی کشور و حدود 100 درصد عملیات حمل خودرو در مسیر سرزمین اصلی به جزیره‌های خلیج‌فارس را بر عهده دارددر نیمه نخست امسال 9 میلیون نفر سفر دریایی در هرمزگان ثبت شد و روند مسافرت‌های دریایی در 15 سال اخیر رشد صعودی داشته است. علاوه بر سفرهای داخلی، انجام مسافرت‌های دریایی بین‌المللی به مقصد کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز با استفاده از شناورهای مدرن در هرمزگان در حال انجام است و از تابستان سال جاری تاکنون، از ظرفیت کشتی اقیانوس‌پیمای «سانی» نیز در این رابطه استفاده می‌شود.

ظرفیت منحصربه‌فرد برای جذب گردشگر

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری هرمزگان گفت: این استان ظرفیت‌های منحصربه‌فردی در هر چهار سطح هوایی، زمینی، ریلی و دریایی برای جذب گردشگری دارد که می‌توان از خلیج‌فارس، سواحل طولانی و جزیره‌های استان به‌عنوان بخشی از آن‌ها نام برد.

ریما رستمی ابراز داشت: این جاذبه‌ها با کمک و بهره‌گیری از ظرفیت هرمزگانی‌هایی که در آن‌سوی مرزها حضور دارند را برای کمک به رونق گردشگری استان به مرحله اجرا رسانده است.

او بیان داشت: در حوزه گردشگری باید موضوع تبلیغات را جدی گرفت و قبل از آغاز فصل گردشگر به هرمزگان باید تبلیغات مؤثری برای ورود گردشگر و مسافر به استان انجام شود.

این مسئول اظهار داشت: برپایی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها برای جذب گردشگر منطبق با سنت و آداب‌ورسوم هر استان و منطقه در هرمزگان و دعوت از کنسولگری‌ها و سفارت‌خانه برای برگزاری هفته ملی کشور می‌تواند راه تبلیغی مناسبی برای جذب گردشگر به استان باشد.

رستمی ابراز داشت: وقتی بدانیم چه ظرفیت‌ها و جاذبه‌هایی در هرمزگان داریم بهتر می‌توانیم افراد و گردشگران را به استان دعوت کنیم.

قیمت چارتری بلیت هواپیما به بندرعباس کاهش یابد

مدیر هتل بین‌المللی هرمز بندرعباس نیز دراین‌باره گفت: فصل (پاییز و زمستان) که شهرهای دیگر نمی‌توانند از طبیعت پیرامون خود استفاده کنند، استان هرمزگان مناسب‌ترین مکان برای گردش، سفر و تفریح است.

عبدالوهاب قاضی گفت: چه خوب است تسهیلاتی فراهم شود که تورهای گردشگری در این فصل به مناطق جنوب به‌ویژه بندرعباس مرکز هرمزگان گسیل شوند تا از فضای مناسب این منطقه بهره ببرند.

او، ارزان کردن بلیت‌های هواپیما در این فصل و برگزاری تورهای ارزان‌قیمت را ازجمله راهکاری مناسب برای رونق گردشگری در این فصل دانست و یادآور شد: درحالی‌که برای برخی نقاط هرمزگان ازجمله کیش این تسهیلات فراهم‌شده ولی برای بندرعباس در این فصل گران‌تر است.

مدیر هتل بین‌المللی هرمز بندرعباس اظهار داشت: برای رونق و گسترش گردشگری و توسعه صنعت هتلداری در این استان باید دولت و بخش خصوصی در کنار هم باشند و سایر دستگاه‌های متولی نیز در این حوزه مشارکت و همکاری جدی داشته باشند.

او بیان داشت: تمام نهادها و ارگان‌ها باید بدانند که حوزه گردشگری محور اصلی درآمدزایی کشور است، زیرا روزی که سوخت فسیلی و نفتی به پایان می‌رسد، کشور تنها از این صنعت می‌تواند به درآمدزایی و اشتغال‌زایی بالادست یابد.

ظرفیت‌های متنوع برای جذب گردشگر در هرمزگان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان نیز گفت: استان هرمزگان ظرفیت‌های متنوعی برای جذب گردشگر و مسافر دارد که بارها و بارها از طریق رسانه‌ها و مسئولان مختلف بیان‌شده استرضا برومند افزود: جنگل‌های حرا، آثار و بناهای تاریخی، سواحل طولانی و جزیره‌های متعدد، گویش‌های محلی، آداب‌ورسوم مردم و موارد بسیار دیگری را می‌توان به‌عنوان جاذبه‌های گردشگری هرمزگان نام برداو ادامه داد: از وجود ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری باید در راستای اهداف و چشم‌اندازهایی که برای پیشرفت استان هرمزگان ترسیم‌شده، استفاده کرداین متولی گردشگری در هرمزگان ادامه داد: این امر با تأسیس مجتمع‌های گردشگری و سایر مراکز و دادن انواع خدمات به گردشگران محقق می‌شود، به‌عنوان‌مثال منطقه‌ای به اسم «خورشید» و «فلک ناز» در بخش بیابان واقع در شهر ساحلی سیریک وجود دارد که می‌تواند بهترین مکان برای تأسیس مجتمع گردشگری باشد.

رونق گردشگری دریایی از اولویت‌های مهم در هرمزگان

استاندار هرمزگان نیز با اشاره به نقش بسزای گردشگری در توسعه اقتصادی گفت: با توجه به ظرفیت‌های مهم هرمزگان، رونق گردشگری به‌ویژه گردشگری دریایی از سیاست‌ها و اولویت‌های مهم کاری در این استان استفریدون همتی اظهار داشت: ساخت شناورهای تفریحی می‌تواند در رونق گردشگری دریایی نقش بسزایی ایفا کند و اهداف مشخص‌شده در این مسیر را محقق کنداو بیان داشت: تمامی دستگاه‌های اجرایی هرمزگان موظف هستند تا چنین طرح‌هایی را موردحمایت قرار داده و به‌طور جد پیگیر رفع موانع و مشکلات صنعتگران باشنداستاندار هرمزگان ادامه داد: با توجه به ظرفیت سواحل شهر بندرعباس برای تبدیل‌شدن به یکی از نقاط پرجاذبه گردشگری باید زیرساخت‌های لازم برای تفریحات دریایی در ساحل این شهر فراهم شود و برای این منظور تمام اداره‌های مسئول همکاری کننداو ادامه داد: در شرق بندرعباس ظرفیت ایجاد شهرک‌های گردشگری وجود دارد و در کنار ایجاد بلوار ساحلی باید این موضوع نیز جدی گرفته شوداستاندار هرمزگان اضافه کرد: طرح‌های جدیدی ازجمله احداث بلوار ساحلی شرق بندرعباس، ایجاد پارکینگ شناورهای شخصی، احداث برج ساحلی به‌عنوان نماد شهر بندرعباس، ساماندهی خورها و توسعه و زیباسازی ساحل سورو برای ساماندهی و زیباسازی سواحل شهر بندرعباس و دیگر مناطق ساحلی و جزیره‌های هرمزگان در دست اجراست.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد